Ułatwienia dostępu

Istnieje wiele różnych przestrzeni kolorów stosowanych w wideo, z których każda ma swoje specyfikacje i zastosowania.

Przestrzenie kolorów są zdefiniowane przez zestawy parametrów, takich jak gamut kolorów, charakterystyka transferu (np. gamma) i punkt białego. Wybór odpowiedniej przestrzeni kolorów zależy od specyfiki produkcji, docelowego medium wyświetlania i celów artystycznych.

Przy konwersji treści wideo między różnymi przestrzeniami kolorów należy pamiętać o dokładnym zarządzaniu kolorem, aby utrzymać spójność wyglądu i uniknąć utraty danych kolorów.

  • REC 709 to standardowy zestaw specyfikacji dla przestrzeni barw, które są szeroko stosowane w przemyśle wideo i telewizyjnym. Jest to jeden z najbardziej powszechnych standardów, który definiuje zakres kolorów, gamma oraz charakterystykę transferu dla treści wideo.
    Przestrzeń barw REC 709 została opracowana przez Komisję Elektrotechniczną Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej (ITU) i jest szeroko akceptowana i używana w przemyśle telewizyjnym, filmowym i wideo. Zakres kolorów w REC 709 jest opisany przy użyciu trzech składowych koloru: czerwonego (R), zielonego (G) i niebieskiego (B).
    REC 709 definiuje zakres kolorów, który jest znany jako "gamut". Gamut REC 709 jest nieco mniejszy niż gamut przestrzeni barw RGB, ale jest wystarczający dla większości zastosowań telewizyjnych i wideo. Standardowa gamma dla REC 709 wynosi 2,4, co oznacza, że charakterystyka transferu jest dostosowana do monitorów CRT (katodowopromieniowych).
    Ten standard jest szeroko stosowany w zakresie emisji telewizyjnej, dystrybucji treści wideo, monitoringu wideo, produkcji filmowej i wielu innych aplikacji związanych z wideo. Zapewnia spójność kolorów między różnymi urządzeniami i jest szeroko obsługiwany przez odtwarzacze wideo, monitory, projektory i inne urządzenia wideo.
    Warto zauważyć, że istnieją również inne przestrzenie barw, takie jak REC 2020, które oferują jeszcze większy zakres kolorów, szczególnie w obszarze gamutu. Jednakże, REC 709 nadal jest popularny i powszechnie stosowany w wielu przypadkach, szczególnie w transmisji telewizyjnej i wideo domowym.
  • REC 601, również znany jako ITU-R BT.601, to standardowy zestaw specyfikacji dla przestrzeni barw i formatu sygnału wideo stosowanego w telewizji analogowej. Jest to starszy standard opracowany przez Międzynarodową Unię Telekomunikacyjną (ITU) w celu standaryzacji sygnałów wideo.
    Przestrzeń barw REC 601 definiuje zakres kolorów (gamut) oraz charakterystykę transferu dla sygnałów wideo. Gamut REC 601 jest mniejszy niż gamut późniejszych standardów, takich jak REC 709 czy REC 2020, co oznacza, że nie obejmuje pełnego zakresu kolorów, jakie mogą być wyświetlane na nowoczesnych monitorach.
    REC 601 stosuje kompresję kolorów, używając podpróbkowania chrominancji, co oznacza, że składowe koloru są próbkowane w niższej rozdzielczości niż składowa jasności. Dwa popularne formaty wideo stosowane w REC 601 to NTSC (National Television System Committee) dla systemu telewizji w Ameryce Północnej i Japonii oraz PAL (Phase Alternating Line) dla większości systemów telewizyjnych w Europie i innych częściach świata.
    Choć REC 601 był stosowany w telewizji analogowej, został zastąpiony przez nowsze standardy, takie jak REC 709 dla telewizji cyfrowej i wysokiej rozdzielczości. Współczesne urządzenia wideo i monitory zwykle obsługują gamut i formaty sygnałów zgodne z nowszymi standardami, ale historyczne treści zapisane w formacie REC 601 nadal mogą być odtwarzane i konwertowane na nowsze standardy w celu zachowania zgodności.
    Warto zauważyć, że przestrzeń barw REC 601 nie jest powszechnie używana w dzisiejszych systemach wideo cyfrowego przesyłania, gdzie dominują standardy REC 709, REC 2020 oraz nowe formaty HDR (High Dynamic Range).
  • REC 2100 PQ, znany również jako ST 2084, to standard dotyczący przesyłania i wyświetlania treści wideo w formacie HDR (High Dynamic Range). Jest to jeden z wielu standardów opracowanych przez Międzynarodową Unię Telekomunikacyjną (ITU) w celu standaryzacji wysokiej jakości obrazu wideo.
    PQ (Perceptual Quantizer) jest charakterystyką transferu używaną w REC 2100 PQ. Charakterystyka ta ma na celu reprezentację szerokiego zakresu jasności i kontrastu w sposób, który jest bardziej zbliżony do percepcji ludzkiego oka. Dzięki temu treści wideo wyglądają bardziej realistycznie, z większą ilością szczegółów zarówno w najjaśniejszych, jak i najciemniejszych obszarach obrazu.
    REC 2100 PQ definiuje również gamut kolorów, które mogą być wyświetlane w formacie HDR. Gamut ten, znany jako BT.2020, oferuje większy zakres kolorów niż tradycyjne standardy, takie jak REC 709. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie bardziej nasycanych, żywych kolorów w treściach wideo.
    Standard REC 2100 PQ jest szeroko stosowany w różnych aplikacjach związanych z wideo, takich jak produkcja filmowa, telewizja, streaming wideo i odtwarzacze multimedialne. Treści w formacie HDR PQ mogą być odtwarzane na odpowiednio kompatybilnych urządzeniach, takich jak telewizory HDR, monitory komputerowe czy projektory.
    Warto zauważyć, że REC 2100 PQ jest jednym z kilku standardów HDR dostępnych obecnie. Inne popularne standardy HDR to Hybrid Log-Gamma (HLG) i HDR10. Każdy z tych standardów ma swoje unikalne cechy i zastosowania, ale REC 2100 PQ jest jednym z najczęściej stosowanych w produkcji i dystrybucji treści wideo HDR.
  •  REC 2100 HLG (Hybrid Log-Gamma) to standardowy format HDR (High Dynamic Range) opracowany przez Międzynarodową Unię Telekomunikacyjną (ITU) do przesyłania i wyświetlania treści wideo o większym zakresie jasności i kontrastu.
    HLG różni się od innych standardów HDR, takich jak PQ (Perceptual Quantizer) czy HDR10, ponieważ jest hybrydowym rozwiązaniem, które umożliwia odtwarzanie zarówno na urządzeniach obsługujących HDR, jak i na tradycyjnych urządzeniach SDR (Standard Dynamic Range). Oznacza to, że treści HLG można odtwarzać na telewizorach HDR bez utraty jakości, ale również na starszych telewizorach SDR, które po prostu zignorują dodatkowe informacje HDR.
    HLG ma również zaletę automatycznej kompatybilności wstecznej. Oznacza to, że jeśli treść wideo HLG jest odtwarzana na urządzeniu, które nie obsługuje HDR, nadal będzie ona wyglądać poprawnie, chociaż bez zwiększonego zakresu jasności i kontrastu.
    Standard REC 2100 HLG definiuje zarówno charakterystykę transferu, jak i gamut kolorów. Charakterystyka transferu HLG jest zaprojektowana tak, aby zapewnić odpowiednie przekazywanie informacji o jasności i kontraście w treściach wideo. Gamut kolorów HLG jest zgodny z BT.2020, co oznacza, że oferuje większy zakres kolorów niż tradycyjne standardy, takie jak REC 709.
    REC 2100 HLG jest szeroko stosowany w przemyśle telewizyjnym, produkcji filmowej, transmisjach telewizyjnych i innych aplikacjach wideo. Jest obsługiwany przez wiele urządzeń, takich jak telewizory HDR, monitory, odtwarzacze multimedialne i kamery. Dzięki swojej kompatybilności wstecznej i elastycznemu podejściu do obsługi zarówno HDR, jak i SDR, HLG jest jednym z popularnych standardów HDR stosowanych na całym świecie.

separator

Pliki Cookies

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z mojej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie możecie dokonać zmiany ustawień w swoich przeglądarkach.

Więcej informacji